måndag 6 december 2010

Tacogratäng

Varje år arrangerar Lule stassteater en julkalender i stadsparken. Det är en teater på ca 30 minuter, om tomtefamiljen, som visas varje dag från den 1 till 24 december. Det är helt gratis och otroligt populärt bland barn och vuxna. Vi är dit varje år och hälsar på hos tomten. I går var det dags för årets besök och Ida berättade glatt att hon hade träffat tomten. Jag hoppas den här traditionen fortsätter med gratis tomte-kalender för barn och vuxna.

Isak älskar tacos och tycker att vi äter det för sällan. Men i går blev han glad när han såg att jag hade dukat fram tacos. Men eftersom jag är otroligt less vanliga tacos gjorde jag även en tacogratäng.
Tacogratäng
5 hg köttfärs
1 påse tacokrydda
vatten
200 g philadelphiaost
0,5 purjolök
riven ost

Bryn köttfärsen. Tillsätt kryddan och vatten enligt anvisningarna. Koka ett tag.
Bred ut philadelphiaosten i botten på en gratängform.
Bred ut tacoköttfärsen över philadelphiaosten.
Strö på purjolöken och sedan den rivna osten.
Gratinera i 225 grader i ca 15 min.
Servera tillsammans med vanliga taco-tillbehör, t.ex. guacamole, sallad, gurka, tomat, majs och salsa. Ät gärna tillsammans med nachochips.

Det här blev väldigt krämigt och gott och ett enkelt sätt att variera tacos på. Vill man äta enligt LCHF så är det här en matigare och fetare variant än bara vanlig köttfärs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar