måndag 20 december 2010

Söt jullimpa

Imorgon är sista dagen på jobbet innan julledigheten. Jag hoppas jag hinner klart det mesta imorgon så det inte blir så mycket liggande till januari. Ska bli skönt med en långledighet med mycket vila och lite måsten. Ikväll har jag fortsatt med julgodistillverkning som är så kul och mysigt. Ikväll gjorde jag chokladfudge och Rocky Road. Rocky Road gjorde jag för första gången i fjol och de var så goda att jag var tvungen göra dem i år igen trots att Ida är nötallergiker. Men hon är så duktig och rör inte om man säger att det är ägg eller nötter i. Jag undrar vem som ska orka äta upp allt godis vi har gjort. Lite ska jag i alla fall ge i present till Idas suveräna pedagoger på förskolan.
Söt jullimpa
50 g jäst
2,5 dl mjölk
1 dl mörk sirap
0,5 dl apelsinmarmelad
4 dl rågsikt
ca 4,5 dl vetemjöl

Smula jästen i en degbunke.
Värm mjölken till 37 grader. Häll lite mjölk i bunken och rör tills jästen har löst sig.
Blanda ner resten av mjölken, sirap och marmelad.
Arbeta in rågsikten och nästan allt vetemjöl. Arbeta degen tills den släpper bunkens kanter.
Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, ca 30 min.
Stjälp upp degen på mjölat bakbord och arbeta in mer mjöl om det behövs.
Dela degen och forma två limpor. Lägg dem på plåt med bakpapper och skär några snitt i varje limpa.
Låt jäsa ca 30 min.
Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 40-50 min.

På julbordet tycker jag det är gott med ett litet sötare bröd. Den här limpan var söt av sirap och apelsinmarmelad och riktigt god. Men det är inget man vill äta till frukost varje dag, det är den för söt för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar