måndag 29 november 2010

Plankstekgratäng

Är det någon mer än jag som är less kylan? Jag tycker det är så tråkigt med den här kylan och det lilla snötäcket som är stenhårt. Kan det inte bli lite mildare och komma lite mysig snö så att barnen har nå roligt att göra ute.

Ni som följer min blogg vet att jag har en förkärlek för gratänger som sköter sig själva i ugnen. I lördags åt vi kött, potatismos och sås i en och samma form. Lite som plankstek men i gratängform så då var namnet rätt givet - Plankstekgratäng.

Plankstekgratäng
ca 1 kg fläskfilé eller fläskytterfilé
400 g färska champinjoner
2 msk margarin
salt, peppar
Sås
1 gul lök
2 msk margarin
3 dl grädde
1 msk mjöl
2 dl mjölk
2-3 msk fond
4 msk rött vin
Potatismos
drygt 1 kg potatis, mjölig sort
2-3 dl mjölk
2 msk smör
salt, peppar
Topping
2-3 dl riven västerbottenost

Potatismos
Skala och koka potatisen. Häll av vattnet och häll i mjölk, smör, salt och peppar i grytan. Vispa till ett fluffigt mos med elvisp.
Kött och svamp
Skär fläskfilén i cm-tjocka skivor. Stek i margarin, salta och peppra, lägg köttet åt sidan.
Skär svampen i mindre bitar. Stek och lägg åt sidan.
Sås
Finhacka löken och stek den i stekpannan.
Pudra över mjölet. Häll på grädde, mjölk, fond och vin.
Låt koka ihop till en krämig sås, smaka av med salt och peppar.
Gratäng
Smörj en gratängform. Klicka eller spritsa ut potatismoset längs med kanterna på formen.
Lägg svampen i mitten av formen och köttet uppepå.
Häll över såsen. Toppa med riven ost.
Gratinera mitt i ugnen i 200 grader, ca 20 minuter, eller tills osten smält och potatismoset blivit gyllenbrunt.

Riktigt god lördagsmat, hela familjen åt mycket. Om vi hade kunnat äta mer mjölkprodukter hade jag tillsatt riven ost i potatismoset också för att göra det krämigare.

4 kommentarer:

  1. Räcker upp handen, här är en till som är less på kylan!
    Lät gott med den där gratängen, älskar också mat som sköter sig själv i ugnen...
    Ha en superbra vecka, hälsar "Fengshui-konsulten" ;-) som tar sig lite paus mitt i livet :-)

    SvaraRadera
  2. Vad kul att höra av dig. Hoppas allt är bra med er. Vi ses snart...förmodar jag.

    SvaraRadera
  3. Verkar gott.... Ska testa i kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det blev en god middag för dig.

      Radera