måndag 19 januari 2009

Risotto

Oj, vad dålig mat jag lagar nu för tiden, tycker mina barn. Det har varit en del recept med lite annorlunda smaker, men dåligt tycker jag inte att det är. Idag gjorde jag en jättegod risotto, tycker jag, men inte barnen. Barnen smakade bara varsin tugga och sen vägrade de äta nå mer. Så lätt kommer de inte undan. De kommer nog att få äta risotto en hel del framöver, bara för att de ska lära sig äta det. Till risotton åt vi stekt lax.

Risotto
2 dl arborio- eller avorioris
6-8 dl grönsaksbuljong
1/2 dl vitt, torrt vin
0,5 gul lök
3-4 msk rumstempererat smör
1 dl riven parmesan
svartpeppar

Koka upp buljongen.
Skala och hacka löken. Fräs i lite av smöret i en tjockbottnad kastrull.
Rör i riset och låt det steka med ett litet tag.
Häll på vinet. Låt det koka in under omrörning.
Rör i buljongen lite i taget under kokningen. Rör om då och då.
Låt risotton koka på svag värme utan lock ca 20-30 min.
När riset känns krämigt men fortfarande har en fast kärna är det klart.
Rör ner smörklickar, ost och peppar.

Jag tog bort en del av risotton innan jag rörde ner parmesanosten, så fick Ida och Isak av det.

2 kommentarer:

  1. Åh vad gott det lät =)

    SvaraRadera
  2. Risotto är gott och man kan ju variera den så mycket. Tillsätt sparris, ärtor, svamp, saffran, skaldjur eller/och nå annat gott.

    SvaraRadera