fredag 16 januari 2009

Småfranskor och formfranska

I morse bakade jag småfranskor och formfranskor. Jag har ett jättebra recept där man bakar ut degen så fort den är färdigknådad, dvs de jäser bara en gång och det på plåten. Grundreceptet har jag skrivit in tidigare. Här är receptet så som jag gör det, dvs dubbel sats, liten jästmängd, lite grövre mjöl och både småfranskor och formfranskor.

Småfranskor och formfranska
50 g jäst
1,5 l ljummet vatten
1,5 msk salt
2 msk honung
3 msk olja
5 dl grahamsmjöl
3,5 l vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Lägg i salt och honung.
Häll på lite av vattnet och rör tills jästen har lösts. Slå på resten av vattnet, lägg i olja och nästan allt mjöl.
Arbeta samman degen, knåda ordentligt och tillsätt mer mjöl. Degen ska bli ganska fast och inte klibba.
Av lite mindre än halva degen gör jag två formfranskor.
Forma de två delarna till avlånga limpor som läggs i smorda brödformar med raka kanter. Formarna bör rymma 1,5 l.
Resten av degen (drygt halva ursprungsdegen) gör jag småfranskor av. Forma till ca 25 runda bullar.
Låt småfranskorna jäsa på plåtar i 0,5-1 timme.
Grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter i 225-250 grader.
Låt svalna på galler under en bakduk.
Låt formfranskorna jäsa i formarna 1-1,5 timme.
Ställ formarna på ett galler mitt i ugn och grädda i 200-225 grader i ca 30 minuter.
Stjälp bröden ur formarna och låt dem svalna på galler under en bakduk.

Formfranskorna skivar jag upp innan jag fryser in dem, så är det enkelt att ta upp rätt antal skivor att rosta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar