fredag 6 mars 2020

Varm smörgåstårta med grillad kyckling

Borta bra men hemma bäst!
Nu är vi hemma i Luleå igen och det känns så skönt att jag ska få sova i min egna säng igen och framför allt med mina egna kuddar. Tror faktiskt att jag ska gå o lägga mig extra tidigt och få njuta extra länge 😀 Bilresan gick bra men det är så otroligt segt och så otroligt mycket skog.

En av dagarna i Åre gjorde jag varm smörgåstårta i portionsform till lunch. Perfekt lunchmat tillsammans med lite sallad. Den här gången var det kyckling som var fyllningen och jag använde en färdiggrillad kyckling för enkelhetens skull.


Varm smörgåstårta med grillad kyckling

1 grillad kyckling, bröstfilérna
1 bit purjolök
1 stor morot
100 g färskost
1 dl crème fraiche
1 msk röd pesto
ev. lite mjölk
6-8 polarpärlan, jag använde fullkorn
1-2 tomater
1 röd paprika
ost, gärna riven

Dela kycklingen, lägg låren åt sidan (och ät någon annan gång) och skär filéerna i mindre bitar.
Strimla purjolöken, stek lite lätt.
Skala och riv moroten, stek den mjuk.
Blanda ihop kyckling, purjo, morot, ost, crème fraiche och pesto till en bra röra.
Fyll på med mer ost, crème fraiche eller mjölk för att få en ganska fast men ändå bredbar röra.
Lägg ut 3-4 brödskivor på en bakpappersklädd plåt.
Lägg kycklingröran på alla brödskivor, lägg på ytterligare en brödskiva på varje och sedan ytterligare röra.
Skiva tomat o paprika och lägg överst, toppa med ost.
Gratinera i 200 grader i ca 20 minuter tills allt är varmt och osten fått lite färg.
Servera med sallad.


Min röra med fullfet crème fraiche och färskost blev för hård så jag hällde i lite mjölk för att få den smidigare och mer lätthanterad. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar