måndag 12 augusti 2019

Köttfärs- och pastagratäng med curry

Jag tror att det är många av er som är tillbaka på jobbet i dag efter sommarsemestern. Visst har jag rätt? Själv blir jag hemma några veckor till pga Idas benbrott. Nu när vardagen drar igång på allvar för många tänkte jag ge er ett perfekt middagstips.

Det här är ett av Isaks favoritrecept och det är tack vare honom som vi äter det lite då och då. När han gick på lågstadiet (vet att det inte heter så nå mer, men alla förstår vad jag menar) så var skolans Fussilligratäng, med pasta, köttfärs och curry, storfavoriten så han gick in i köket och frågade efter receptet. Och det fick han!



Köttfärs- och pastagratäng med curry

5 hg köttfärs
4-5 hg pasta, fusilli
2 tsk curry
2 tsk spiskummin
1 tsk chilipeppar
2 tsk salt
2 tsk kalvfond
1 dl chilisås
2 dl grädde
4 dl mjölk
3+3 dl riven ost

Koka pastan ca 2 minuter kortare tid än paketets anvisningar. Spola pastan i kallt vatten.
Bryn curry och köttfärs. Tillsätt övriga kryddor, fond, chilisås, grädde och mjölk. 
Koka ihop ett kort tag.
Tillsätt 3 dl ost och låt den smälta ner men inte koka.
Blanda ihop pasta och köttfärsröra i en ugnsform.
Strö mer riven ost överst.
Grädda i 175 grader i ca 20 minuter. Servera med sallad.


I originalreceptet ska det vara 5 hg pasta, dvs ett paket. Men jag tycker att det blir lite för mycket pasta, så jag använder mindre. Jag kokar ett helt paket men använder inte allt till gratängen. Det är perfekt att ha lite kalla pastarester i kylskåpet, det går alltid att använda till någon lunch eller middag.



I natt har jag och Ida sovit en hel natt, den första sedan Idas benbrott i tisdags. Så välbehövligt för oss båda att få sova flera timmar i följd. Trots att jag vaknade redan kl. 6 så känner jag mig så mycket piggare i dag. Tänk vad lite sömn kan göra.

Att Ida har kunnat sova så länge borde betyda att värken har lindrats. Hoppas, hoppas, hoppas, för sedan hon fick nytt gips i fredags har hon haft så otroligt ont. Hennes nya gips går runt hela benet och är inte bara en skena på baksidan som det var de första dagarna. Det nya gipset är neonrosa och lyser upp vår smådeppiga vardag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar