torsdag 12 oktober 2017

Italiensk fläskfilégryta

Titta vad jag hittade när jag kollade igenom min kamera. Jag har ju glömt att ge er receptet på den här kanongoda grytan med många av mina favoritsmaker som tillsammans gjorde en sås som man vill äta med sked för att få upp allt 😀


Italiensk fläskfilégryta

ca 8 hg fläskfilé
1 gul lök
100 g färska champinjoner
sås
1 vitlöksklyfta
2,5 msk röd pesto av soltorkade tomater
2 dl creme fraiche
1,5 dl grädde
1,5 msk kalvfond
salt, peppar
125 g strimlad mozzarella
0,75 dl svarta oliver
0,5-1 dl (fryst) färsk basilika

Putsa och skiva fläskfilén. Stek i smör. Lägg i gryta.
Dela champinjoner, finhacka lök och stek i smör. Lägg i gryta.
Tillsätt sås-ingredienserna utom mozzarella, oliver och basilikablad till grytan.
Låt puttra i ca 15 minuter.
Stäng av plattan och rör ner mozzarellan, rör tills det smält.
Smaka av med salt o peppar och rör ner oliver och mycket basilika.

Jag åt broccoli och sallad till grytan men jag hade även kokat tagliatelle till övriga familjen. Supergod middag mitt i veckan, så'n lyx. Den här maträtten passar definitivt att bjuda på till fest med lite roliga och goda tillbehör och kanske ett glas rödvin.


Jag har tagit lite paus i kalasförberedelserna inför i morgon då vi har en 16-åring i huset som ska firas på morgonen med sång och frukost och senare med taco-middag.

Ser slutet av Luleås hockeymatch som har gått till straffar - igen. Neeeej Rögle lyckades vinna straffavgörandet. Så surt...

Åter till födelsedagsförberedelserna.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar