fredag 13 maj 2016

Drinkarnas kväll

Vilken kväll jag har haft!

I kväll har Norrbottens bästa drink 2016 korats och jag var en av fem i drinkjuryn som utsåg vinnaren. Vi i juryn satt nere i källaren och provade drinkarna för att vi inte skulle ha en aning om vem som hade gjort vilken drink. Vilka kreationer vi fick ta del av och så många olika smaker. Wow, säger jag bara.

Vi i juryn var nog ganska eniga om drinkarna, både de med och de utan alkohol. De alkoholfria drinkarna skulle egentligen bara vara en utslagsdrink vid eventuellt lika-läge men eftersom en stack ut och var så himla god var vi tvungna att få nämna den också.


Vinnare av årets drink blev Signe Lindahl som jobbar på Tapas de Papà i Luleå. Hennes drink var en fräsch modern variant av Sangria och passar perfekt på sommarens alla grillfester. Drinken toppades med mousserande vin, Cava, så det var kanske inte så konstigt att jag tyckte om den.

Signes alkoholfria variant var också en favorit för mig. De andra tyckte den var för ingefära-stark, men kan det bli för mycket ingefära? Den påminde lite om min underbart goda ingefärashot.

Men den absolut godaste alkoholfria drinken gjordes av Anton Wallin från Jara Kitchen and Bar i Kalix. Den skulle jag gärna beställa in hela sommaren och sitta o sippa på i solen. Den var söt utan att bli sliskig, den var syrlig utan att bli sur. En perfekt kombination!

Nu ska jag gå och sova efter en underbart trevlig kväll men jag kommer skriva mer utförligt om kvällen och drinkarna nån annan dag men nu orkar jag knappt hålla upp ögonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar