torsdag 16 oktober 2014

Tubostmacka med spenat

Nya favoritmackan!


Ser inte så speciell ut, men skenet bedrar. I dag har jag lite sovmorgon eftersom jag ska jobba i Luleå och därför hinner jag äta frukost hemma i lugn och ro. I vanliga fall äter jag vid nio på jobbet och då är denna macka perfekt.

Hårdbröd, en tubost och färsk spenat. Går fort att fixa i ordning när det väl är dags för fika och innebär inte speciellt många propoints heller. Mjukost i tub är så  himla praktiskt att ha med sig - till jobbet, på utflykt eller att ta fram hemma när det är dags för frukost eller mellanmål.

Först lite tubost….
…och sen lägger man på färsk spenat.
Fjällbrynts mjukostar har fått nytt utseende och jag kunde inte låta bli dem. Fjällbrynt är nostalgi för mig, framför allt deras messmör som vi alltid hade minst ett paket av i kylskåpet när jag var liten. Brorsans favoritmacka var rostat bröd med messmör och till sjömansbiff åt vi alltid hårdbrödmacka med messmör. Men nu har jag inte ätit det på flera år. Kanske dags att köpa en tub snart för att se om jag tycker om det fortfarande.

I Jämtland är det många som äter messmör till surströmming, det har jag dock aldrig provat. Låter inte helt optimalt. Men något jag har provat är messmörspannacotta, även det i Jämtland som nog måste vara det län/landskap där det äts mest messmör. 

Många smaker. Vilken är din favorit?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar