söndag 26 oktober 2014

Höstgryta med plommon och rotsaker

Har ni hunnit mer i dag då vi fick en timme extra? Jag har haft en riktig slöardag (förutom att jag har kokat päronmarmelad, ugnsstekt en skinkstek och skurat duschen), så jag fick vila en timme extra och det var ju inte helt fel. Nu avslutas kvällen med att se ett avsnitt Homeland innan jag ska gå o lägga mig för i morgon är det jobb igen. Är lite avundsjuk på barnen som har höstlov hela veckan, men jag ska i alla fall försöka vara ledig med dem på fredag.

Här kommer receptet på höstgrytan vi åt igår, passa på att göra den nu medan rotsakerna är svenska, billiga och goda.


Höstgryta med plommon och rotsaker
700 g grytbitar
1 gul lök
1 tsk torkad timjan
1 msk muscovadosocker
50 cl brown ale
0,5 dl kalvfond 
8 dl vatten
10 plommon, torkade eller färska
15 cm purjolök
minst 5 dl blandade rotfrukter 
(jag använde 2 morötter, 1 bit kålrot, 1 palsternacka)
2 lagerblad
maizena till redning
salt och nymald svartpeppar

Skär löken grovt.
Hetta upp en stekpanna med olja och smör och bryn köttet runt om. 
Tillsätt timjan, lök och socker och bryn i ytterligare 1 minut.
Häll i öl, vatten och kalvfond. 
Låt koka under lock i cirka 1 timme. 
Tillsätt eventuellt mer vatten om vätskan dunstar. Skumma av då och då.
Hacka purjolöken grovt och skala och skär rotfrukterna i bitar.
Tillsätt purjolök, rotfrukter och lagerblad i grytan och koka i ytterligare 30 minuter tills köttet känns riktigt mört.
Red av grytan med maizena och smaka av med salt och svartpeppar. 
Kärna ur o dela plommonen och tillsätt till grytan. 
Låt sjuda i cirka 5 minuter.
Servera grytan tillsammans med kokt potatis och garnera ev. med hackad persilja.

Grytor är ju så gott att äta på hösten och vintern. Jag älskar att tillsätta en massa grönsaker/rotsaker och den här gången hade jag färska plommon också men de blev lite väl mjuka och förhöjde nog inte smaken nå. Ångrar att jag inte tog några torkade också för att kolla om det hade blivit bättre. Jag använde mig av mycket morötter, palsternacka och kålrot och det förhöjde smaken i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar