fredag 23 augusti 2013

Rödavinbärsmarmelad med kardemumma

God morgon fredag! 

Jag som älskar fredagar och den härliga fredagskänslan får vänta ytterligare nån vecka på den känslan eftersom jag är hemma och vabbar idag går jag miste om fredagskänslan. Dagens sjukrapport är den att Ida mår bättre, jag mår sämre och Isak hostade oroväckande vid frukostbordet. Jag hade stora bakplaner i dag men de får jag skippa till förmån för soffan där jag nog kommer ligga stora delar av dan med täcke och kuddar för att försöka krya på mig så gott det går.

Innan jag blev krasslig passade jag på att plocka in lite av alla våra röda vinbär, som jag kokade en god marmelad av.
Rödavinbärsmarmelad med kardemumma
1,5 l röda vinbär
0,5 dl vatten
0,75-1 msk grovmalen kardemumma
0,3 kilo syltsocker, (strösocker med tillsatt pektin)

0,2 kilo strösocker

Rensa vinbären noga och koka upp tillsammans med vatten, kardemumma och syltsockret i en tjockbottnad kastrull.
Koka i cirka 5 minuter på mellanvärme.
Rör ner strösockret och koka upp allt ordentligt i ytterligare 5 minuter.
Ta bort marmeladen från värmen och låt stå i cirka 10 minuter. Skumma av och låt stå kallt ca 1 dygn så stelnar det lite mer. Häll sedan upp i plastburkar och frys ner. 

Den här varianten när jag använder både vanligt socker och syltsocker blir lite rinnande - precis som jag vill ha den. Vill du ha en fast marmelad då kan du använda dig av bara syltsocker, som jag gjorde här. Ni som följt mig ett tag har nog inte kunnat missa att kardemumma är en av mina favoritkryddor och i en marmelad med röda vinbär passar den perfekt.

Godaste mackan att äta marmeladen på är Matro-limpan med hushållsost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar