lördag 6 juli 2013

Kokoskakor

Nu har jag två tårtor i kylskåpet som bara ska garneras imorgon, en med marsipanlock och en med grädde och jordgubbar. Eftersom jag har ganska mycket fyllning är det alltid lite smånervöst om bottarna ska glida isär under natten. Det har aldrig hänt men det känns som att det skulle kunna hända.

Både yr.no och smhi.se säger att det ska vara drygt 20 grader och sol i morgon. Hoppas de har rätt för då kan vi ha ett riktigt sommarkalas i trädgården och slipper försöka hitta bord och sittplatser till alla inomhus.

Det var länge sen jag bakade kokoskakor eftersom jag i flera år har undvikit att baka med ägg. Men nu när Isak inte är lika allergisk nå mer så bakar jag mer o mer med ägg. Efter tips på Facebook (Ni har väl gillat "Få lite matro" på Facebook) kom jag ihåg kokoskakorna som jag nästan hade glömt bort.
Kokoskakor
50 g smör
2 ägg
1 dl socker
200 g kokosflingor

Smält smöret. 

Blanda ägg och socker. Vispa inte, då flyter kakorna ut. 
Tillsätt kokos och det smälta smöret. 
Låt smeten stå cirka 10 minuter så att kokosflingorna sväller, då behåller kakorna formen.
Klicka ut smeten med hjälp av två teskedar på en plåt med bakplåtspapper eller i småbrödsformar. 
Grädda i mitten av ugnen i 175 grader cirka 10 minuter. 
Lossa kakorna innan de kallnat om du har klickat ut dem på bakplåtspapper.



Jag använder oftast formar för det gottaste fastnar ju annars på bakplåtspappret. Det är bättre att ha det i sin form. Vissa kallar dessa för kokostoppar men jag kallar de för kokoskakor för då behöver man inte vara lika noga att få till toppar utan behöver bara klicka ut smeten. Hi hi, fiffigt va? Vill man så kan man doppa topparna i smält choklad men det orkade jag inte göra den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar