tisdag 15 juni 2010

Pasta- och kycklinggratäng

Nu händer det saker på tomten. Idag har en grävare varit här och grävt där vi ska gjuta platta till utbyggnaden. Dessutom var vi tvugna att flytta en buske och ett träd och det gick väldigt smidigt med grävarens hjälp.

Pasta- och kycklinggratäng
1 pkt bandspagetti (500 gr)
1 grillad kyckling
2 paprikor (röd och grön)
2 dl riven ost
Sås:
3 msk smör
1 tsk curry
3 msk vetemjöl
2 dl grädde
2 dl mjölk
3,5 dl vatten
1 buljongtärning
1 tsk paprikapulver
salt
peppar

Koka pastan och lägg den i en smord ugnsform.
Skär kycklingen och paprikan i små bitar. Blanda med pastan.
Smält smöret och låt curryn brynas en stund.
Tillsätt de övriga ingredienserna till såsen och låt sjuda i 5 min.
Häll såsen över pastan, kycklingen och paprikan och strö över osten.
Gratinera i 200° i 20-25 min.

Den här gratängen gör vi ofta när vi har mycket pasta över. I dag använde jag 2 stora kycklingfiléer som jag stekte i småbitar innan jag blandade den med pasta, paprika och sås. Mina barn tycker om curry och en av deras älsklingsrätter är Djungelkyckling så de åt mycket av gratängen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar