lördag 5 mars 2016

Festplanering

Planering är allt!
Med en bra planering så fixar man en fest utan stress (och gästerna blir imponerade). Det viktigaste för mig är att planera och förbereda så mycket som möjligt så att jag under festen kan slappna av och ha roligt med gästerna och endast behöver göra en del småfix. För vem vill stå i köket och jobba när väl gästerna är på plats? Jag laddar t.o.m kaffebryggaren i förväg.

Efter mitt schlagerparty fick jag en del frågor om hur jag lyckades få till allt och hur jag hann med att göra en 5-rätters-meny. Jag älskar skriva listor och pricka av eftersom sakerna är gjorda. Både på jobbet och hemma använder jag mig av mina älskade listor. Ordning o reda!

Så här såg min planering ut till schlagerpartyt och den fungerade perfekt. 
Om ni inte kommer ihåg menyn så hittar ni den här.


Festplanering

tisdag

baka mini-chokladmuffins och frys ner

onsdag

handla

torsdag

blanda ihop vitlökssmör
koka jordärtskocksoppan, men tillsätt inte grädde o vin
göra is

fredag

stek rostbiffen på låg temperatur
smält choklad i grädde till mintchokladganachen
mixa persikorna och blanda med pressad citron
gör hallonsås till bellinin
sätt vinet på kylning

lördag

ta upp muffins från frysen
skala rotfrukter
vispa ganachen
skiva köttet
bubbla 2 flaskor vatten
duka
blanda dipp
spritsa hallonmousse och mintchokladganache på minimuffins

strax innan gästerna kommer

skär rotsaker i bitar
fyll hallonsås i glasen
gör klart tomat-, mozzarella- och basilikaspetten, förvara tallriken i kylen
Koka upp soppan, tillsätt grädde och smaka av

när gästerna kommit

Ta fram faten med snittar o tilltugg
Häll i Prosecco i glasen med hallonsås

under välkomstdrinken

gör vitlöksbrödspizzan, skär i bitar och servera
koka upp soppan igen och tillsätt vinet, servera

under tiden förrätten äts

tillaga rotsakerna i ugn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar