tisdag 15 mars 2016

Mannerströms räksoppa

Vilket väder!
När jag tog min härliga lunchpromenad på isvägen visade termometern 9 plusgrader. Det hör inte till vanligheterna! Jag bor ju faktiskt i norra Sverige och det är bara mitten av mars. Dessutom blev det varmare, när jag åkte hem var det 14 grader. Helt otroligt! Har nog aldrig varit med om nå liknande.

Jag ville så gärna prova dillmarängerna som jag hade sett, så då var det bara ut och googla soppa. Valet föll på en räksoppa av Leif Mannerström och det visade sig vara ett bra val.


Mannerströms räksoppa, 6 portioner

1 kg färska räkor med skal
1 stor gul lök, finhackad
3 msk olivolja
ca 75 g färsk fänkål, skuren i små tärningar
1 msk tomatpuré
9 dl fiskbuljong (av tärning)
1,5 dl torrt vitt vin
4-5 dl vispgrädde
ev lite cognac
salt och nymalen peppar
1 knippe dill, finskuren, till garnering

Skala räkorna men spara skalen. Ställ räkorna svalt så länge.
Fräs räkskalen i oljan i en kastrull någon minut.
Tillsätt lök, fänkål och tomatpuré.
Fräs ytterligare några minuter.
Tillsätt fiskbuljongen och vinet, låt allt sjuda 10-12 minuter.
Sila.
Häll tillbaka den silade buljongen i en kastrull. Häll i grädde och låt koka ca 10 min.
Smaka av med salt och peppar och eventuellt en skvätt cognac.
Garnera med dill, räkor och dillmaränger.

Jag utgick från Mannerströms recept men ändrade det lite, bland annat för att jag använde 1 kg räkor istället för de 6 hekto som var i hans recept.

Jag serverade soppan i en kanna och i skålar bredvid fanns det räkor och dillmaränger som var o en själv fick garnera soppan med.

Det ser inte speciellt gott ut när man håller på att tillaga soppan. Men det blir bättre.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar