onsdag 2 mars 2016

Grekiska köttbullar i tomatsås med paprikasalsa

Då har tre dagar av barnens sportlov passerat och det har gått bra för barnen att vara hemma tillsammans alla tre. Det värmer ett mamma-hjärta. Jag har smitit i väg hemifrån tidigt och varit på jobbet redan klockan sju, tanken var att jag då skulle sluta en timme tidigare också. Men det har jag inte lyckats så bra med. Så istället för att ha lite kortare dagar under sportlovsveckan har jag fyllt på min flex med flera timmar. Få se om jag lyckas bättre på påsklovet.

Jag var ju väldigt skeptisk till veckans middagar i Linas matkasse, men jag måste medge att gårdagens middag med grekiska köttbullar i tomatsås var riktigt god.


Grekiska köttbullar i tomatsås med paprikasalsa

Grekiska köttbullar

5 hg köttfärs
75 g fetaost
1-2 vitlöksklyftor
finrivet skal från 1 citron
1,5 msk vatten
2 tsk torkad oregano
1 tsk torkad timjan
1 tsk salt
1 krm malen kanel
1 krm nymald svartpeppar

Blanda köttfärs, smulad fetaost, pressade vitlöksklyftor, finrivet citronskal, vatten och kryddor.
Rulla färsen till 16 ganska stora köttbullar.
Fräs köttbullar i lite olivolja i en rymlig stekgryta eller i en stekpanna med höga kanter.

Tomatsås

1 gul lök
1 burk krossade tomater med basilika
1 köttbuljongtärning
2 dl vatten

Fräs lök tillsammans med köttbullarna.
Tillsätt krossade tomater, buljongtärning och vatten. 
Låt köttbullarna sjuda i såsen under lock 10-12 min.

Paprikasalsa

0,5 knippe bladpersilja
75 g fetaost
1 röd paprika
1 grön paprika
0,5 rödlök
1,5 tsk vitvinsvinäger
3-4 tsk olivolja
örtsalt

Grovhacka bladpersilja och smula fetaost.
Finhacka paprika och rödlök.
Lägg allt i en skål och blanda med vinäger och olivolja, krydda med örtsalt.
Servera grytan med paprikasalsan och nybakat bröd.

Som jag sa så var det här godare än förväntat. Paprikasalsan var riktigt god så den kommer jag göra fler gånger. Kombinationen med köttbullarna, tomatsåsen och papsiksalsan var klockren och jag hade nog inte kommit på att servera det ihop på det här sättet. Så där fick jag trots allt lite inspiration från inspirationskassen :)

Även barnen åt, det blev nog ingen favorit men de åt utan gnäll. Men jag fuskade och kokade lite makaroner till dem också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar