torsdag 3 mars 2016

Prinsbakelser

Har precis vaknat till efter att ha slumrat i soffan. Så himla skönt efter att ha varit trött hela da'n. Jag kom i säng lite väl sent igår för när jag var på väg att gå o lägga mig fick man veta att Prins Daniel skulle ha pressträff 22.30. Och det kunde man ju inte missa!

När storasyster Estelle föddes bakade jag prinsessbakeler och jag är sugen på att baka något smarrigt i dag också. Både för att fira lillprinsen men även för att fira att det är fredag i morgon.


Prinsbakelser

3 st ägg 
2 dl socker 
2 dl vetemjöl 
2 tsk bakpulver 
0,5 dl vatten 

Fyllning/Garnering

1 dl hallonsylt, eller valfri god sylt 
Marsankräm (jag använde 2 dl mjölk och 5 msk pulver)
1,5 dl grädde 
250 g rosa marsipan 

Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda ner mjöl och bakpulver. Rör tills smeten är slät och häll i vätskan.
Häll ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna.
Grädda på 250 grader i 5 minuter.
Låt kakan svalna och stansa ut 12 bakelsebottnar cirka 7–8 centimeter i diameter med hjälp av en pepparkaksform eller ett glas.
Placera ut 6 bottnar. 
Bred ett lager sylt på varje botten. Bred ut lite marsankräm på sylten.
Lägg sedan på en botten över marsankrämen.
Skär ut 6 remsor som är lika höga som bakelserna och så långa att de räcker runtom. 
Täck med marsipanremsorna runt varje bakelse.
Spritsa grädden på toppen av bakelserna och garnera ev. med pärlor eller rosor.

Att baka prins-/prinsessbakelser är ett snabbt och enkelt sätt istället för att baka och fixa en hel tårta. Det går ju så mycket fortare att baka en rulltårtebotten som bara ska vara 5 minuter i ugnen istället för en tårtbotten som behöver nästan en timme i ugnen. Dessutom kan jag tycka att det är vackrare och finare att bjuda på bakelser istället för att ställa fram en hel tårta.

Tryck ut rundlar i kakan.
Nu blev jag ju ännu mer sugen på att baka och om det inte ska bli så himla sent i kväll också är det bäst jag sätter fart nu. Måste bara komma på vad jag ska baka.... Kanske en Oscar II-tårta, eftersom prinsen ska heta Oscar. Här hittar ni ett recept på den goda tårtan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar