onsdag 23 mars 2016

Påskhare-cupcakes

Innan alla arbetskamrater gick på påskledighet passade jag på att bjuda på lite påskfika. Kokosmuffins med vit-choklad-frosting och garnerade som små påskharar, jag såg dem hos Bambi och var tvungen att prova, men jag bytte ut både muffinsen och frostingen. De blev väldigt effektfulla med väldigt liten ansträngning.

Självklart använde jag mig av mitt kanonrecept på äggfria kokosmuffins - Isaks favorit. Dessutom använde jag mig av mitt beprövade och goda recept på vit-choklad-frosting också, som inte har lika mycket florsocker som många andra frostings.


Påskhare-cupcakes

Kokosmuffins äggfria

3 dl socker
1,5 dl kokos
4,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200 gr margarin, ev. mjölkfritt
2 dl vatten

Blanda alla torra ingredienser.
Smält margarin, häll i vattnet och värm upp något
Blanda ner i de torra ingredeinserna och blanda allt till en jämn smet.
Häll i muffinsformar.
Grädda i 200 grader i ca 15 min.

Vit-choklad-frosting

75 g smör
1 dl florsocker
150 g färskost
75 g vit choklad
0,75 tsk pressad citron

Rör smör och florsocker fluffigt, tillsätt färskosten.
Smält chokladen i vattenbad och tillsätt den.
Droppa i lite citronsaft. Rör ihop och ställ in i kylen en stund.

Garnering

kokos
1 marshmallow/kanin
0,5 dl strösocker
några droppar röd karamellfärg

Bred på frostingen på de kalla cupcaksen.
Strö över kokos.
Lägg socker i en skål. Droppa i lite färg och rör runt med en liten sked tills allt socker har färgats.
Klipp itu marshmallowsen snett och doppa snittytan i det färgade sockret.
Tryck sen ner dom i frostingen som öron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar