tisdag 22 mars 2016

Chili con carne med köttfärs och vita bönor

När jag bodde ensam (för evigheter sen) så åt jag sån här "gammeldags" chili con carne, gjord på köttfärs, rätt ofta och tyckte att det var riktigt gott. Men eftersom varken Leif, Olivia eller Isak tyckte om det, mycket beroende på bönorna, så slutade jag laga det. Gissa om jag blev glad när Ida för någon dag sedan bad om chili con carne. Eftersom jag aldrig har gjort det sedan hon föddes så var jag tvungen dubbelkolla om det verkligen var en sån här variant hon menade, och det var det...


Chili con carne med köttfärs och vita bönor 

1 gul lök
5 hg köttfärs
1 tsk salt
2 tsk chilipeppar
1 burk krossade tomater
0,5-1 dl vatten
1 burk vita bönor i tomatsås
1 paprika

Skala, finhacka och fräs den mjuk, lägg över i en gryta.
Stek köttfärsen, krydda med salt och chilipeppar. Lägg över i grytan.
Tillsätt krossade tomater och koka på svag värme under lock i ca 20 minuter.
Skölj och dela paprikan i mindre bitar. 
Tillsätt paprikan och vita bönorna till grytan.
Koka upp och låt koka i ca 5 minuter.
Smaka av med mer kryddor.
Servera med bröd eller tacochips.

Oj så gott det här var, precis som jag minns det. Och Ida var lika nöjd hon, den smakade precis som hon ville. Så kul!

När jag var barn var väl det här enda chili con carnen man kände till. Att chili egentligen består av långkokt kött och absolut inga bönor var det inte många, om ens nån, som kände till då. Jag tycker om båda varianterna på chili. Gör ni?


Nu är dagens middag bortplockad så jag tänkte faktiskt påskbaka lite. Men jag har så många idéer jag vill prova så jag kan knappt bestämma vad jag ska börja med. Avslöjar kanske lite senare på Instagram (@matro_sara) om det blev nån bakning eller om jag fastnade här vid datorn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar