tisdag 29 september 2020

Städa eller inte

Då är vi igång med en ny vecka och jag känner mig ovanligt pigg och full med energi för en ny vecka. Känner mig så duktig att jag lyckades vila så himla mycket i helgen. Jag hade behövt göra en massa saker, t.ex. städa och tvätta fönster, men inget som inte klarar sig till nästa helg eller kanske nån kväll i veckan. 



Vi är i valet och kvalet om vi ska skaffa städhjälp igen. Vi har ju haft det i omgångar och det är skönt ibland, men samtidigt så har jag sällan varit helt nöjd och när jag väl betalar pengar för städningen vill jag ju att det är skinande rent - även i hörnen. Jag måste kanske sänka kraven en aning.

Har även svårt att bestämma mig om jag vill ha städning varje eller varannan vecka eller kanske bara en grovstädning en gång i månaden och där emellan städa själv. Men det bästa med städhjälp är faktiskt att slippa tänka på städningen och få komma hem till ett helgfint hem. Därför vore det ju bäst att ha städhjälp varje eller varannan vecka.

Den dagen vi flyttar, men det lär dröja mååååånga år hoppas jag, då ska jag då anlita flyttstädning. För det finns inte mycket som är tråkigare än att städa ur ett hus eller lägenhet som man är på väg att lämna. Då vill man ju bara vara i det nya och få pyssla och göra fint där. 

Förutom att jag vill att de ska städa bra vill jag även att de har en bra hemsida med alla uppgifter jag behöver. Jag letade runt lite och hittade en bra hemsida om man vill ha veckostädning eller flyttstädning i Stockholm. De hade bland annat publicerat checklistor som de jobbar efter, då vet man vad som gäller redan från början och behöver kanske inte bli så besviken på saker man tycker är ogjort.

Annan hjälp jag funderar på varje vår och höst är fönstertvätt. Men det slutar ändå alltid med att jag gör det själv - eller inte alls. Vilka måsten tycker ni är tråkigast och roligast hemma? Dammsuga eller tvätta fönster är det tråkigaste enligt mig och det roligaste är att laga mat och hänga tvätt (men inte att vika och sätta in i garderober).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar