torsdag 24 september 2020

Genväg till goda kanelbullar

Snart är det kanelbullens dag💕 
Det har ni koll på hoppas jag, det är ju en av årets viktigaste dagar.

Jag ser alltid till att äta kanelbullar då och helst vill jag ha nybakade och hembakade men det är ju inte alltid man lyckas med det. I år infaller det på en söndag så då kanske jag ser till att baka bullar. Men om man inte hinner eller vill baka från grunden så har jag världens bästa tips till er - Använd färdig pizzadeg som man ofta kan få tag i till bra pris dessutom.


Genväg till goda kanelbullar

1 färdig rulle pizzadeg
Fyllning
70 g smör, rumsvarmt
0,5 dl farinsocker
0,5 dl strösocker
1 msk malen kanel
1-2 tsk nymald kardemumma
Pensling
ägg
pärlsocker

Öppna pizzadegen och rulla ut den.
Rör ihop fyllningen så den blir smidig. 
Bred ut över degen. 
Rulla ihop och skär i skivor som du lägger i bullformar eller vik ihop på hälften och skär remsor som du snurrar ihop (som jag gjorde den här gången).
Jäs under bakduk i ca 20 minuter.
Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda i 225 grader i ca 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar