tisdag 8 oktober 2013

Limemarinerade bönor

Ljusen är tända, jag sitter i soffan med datorn i knäet och hockey på tv:n! Så mycket bättre än så kan det inte bli. Ja, det skulle vara en kopp te framför mig. Men den kommer snart dit, var så säker.

Det som inte är lika bra är det onda i halsen för både mig och Ida. Ida sa nyss "mamma, jag kan inte svälja mitt spott för det gör så ont". Riktigt så illa är det inte för mig, men det låter nästan som att det blir en vab-dag i morgon. Fast jag hoppas att lite sömn (än en gång) kan göra underverk med oss. Jag hoppas verkligen att Ida är frisk imorgon för hon har inne-idrott för första gången i skolan och hon längtar!

Till fredagens chili-middag serverade jag bönor som ett av flera tillbehör.

Limemarinerade bönor:
2 små burkar favorit-bönor, jag valde två blandförpackningar
1 dl hackad färsk koriander
1 lime (rivet skal och saft)
1 msk olivolja
1 tsk flingsalt
1 krm grovmalen svartpeppar

Häll bönorna i ett durkslag och skölj dem i kallt vatten. Låt rinna av väl. Lägg över i en skål. 
Blanda bönorna med övriga ingredienser och låt stå minst 20 minuter.

Mums, det här var en riktigt god bönsallad. Kanske inte så konstigt eftersom jag älskar lime. Olivia och Isak har aldrig tyckt om bönor men Ida älskar dem. Trots hennes jordnötallergi kan hon, tack o lov, äta bönor utan problem. Sån tur har man inte alltid när man är allergisk mot jordnötter eftersom man ofta korsreagerar på bönor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar