måndag 8 december 2008

Kött- och grönsakswok

Idag blir det wok till middag. Det är nog inte en riktigt wok, men nästan. Jag steker kött och grönsaker och kryddar med ingefära, buljong, soja och thaichilisås.

Jag använder de grönsaker vi har hemma. Om man tycker om färdiga grönsaksblandningar som finns i frysdisken kan man ju använda det, så går det jättefort. Jag tycker bättre om att använda färska grönsaker, det tar lite längre tid men det är det värt tycker jag.

Kött- och grönsakswok
5 hg kött i strimlor, jag använder älginnanlår
2 morötter
broccoli
squash
paprika
liten burk majs
purjolök
färsk ingefära
0,5 buljongtärning
lite soja
vatten
thaichilisås

Stek köttet, krydda ev. med salt och peppar.
Stek grönsakerna.
Blanda ihop kött och grönsaker.
Tillsätt riven ingefära, smulad buljongtärning, vatten, soja och thaichilisås till lagom styrka och mängd.
Servera till ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar