lördag 6 april 2024

Italiensk kycklingsallad med basilikadressing

Skönt med helg efter en konstig arbetsvecka med sjukstuga och påsklov här hemma. Det är bara jag som har varit frisk och det hoppas jag att jag får fortsätta med. Jag ska ju till Stockholm om en vecka och då måste jag vara frisk i alla fall. Vill ju orka göra en massa kul💖

Mitt i all hockey-stress då det var hockey nästan varje dag fanns det en lucka på fredagkväll så då bjöd jag mamma på middag. Eftersom jag jobbade hela dan var jag tvungen att komma på nå lätt-fixat men ändå enkelt och gott och lite festligt. Vad passar då inte bättre än en kycklingsallad med färdiggrillad kyckling.

Längtan efter vår och sommar blev ännu starkare när vi åt denna sallad....och även nu när jag skriver om den.


Italiensk kycklingsallad med basilikadressing

Basilikadressing

1 dl olivolja
3 msk vit balsamvinäger
1 kruka färsk basilika
1 klyfta vitlök, riven
4 msk rostade pumpakärnor (köp färdigrostade eller rosta själv i torr stekpanna)
salt, peppar

Mixa alla ingredienser till en grön dressing.
Smaka av med salt och peppar.

Kycklingsallad

1 grillad kyckling (köp eller grilla själv)
65 g rucolasallad
1 gurka, i bitar
4 tomater, i bitar
1 liten rödlök, i tunna skivor
2 mozzarellaostar, dela i bitar med händerna
70 g salami (gärna nån stark sort), i tunna skivor 
70 g parmesanost, i skivor eller grovrivet

Till servering: gott bröd

Plocka köttet från kycklingen och del i mindre bitar.
Lägg alla grönsaker, kyckling och mozzarella i en stor salladskål. 
Lägg på salami och lägg/strö över parmesanost. 
Ringla över basilikadressingen och servera med ett gott bröd.

Jag ringlade inte över all dressing och det som blev kvar serverade jag på sidan om för den som vill ha mer. Det blev en sån himla god sallad så den här kommer jag göra fler gånger i sommar. Jag älskar basilika så dressingen var verkligen en fullpoängare.

Receptet är Jennie Walldéns från början, så jag kan inte ta åt mig äran 😀




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar