tisdag 20 februari 2018

Bästa semlorna

I söndags åt vi årets godaste semlor - mina egna hembakade 😀

Det finns faktiskt inga som slår mina egna, att de är så goda beror på att jag har en massa kardemumma i bulldegen och fyller semlorna med enormt mycket mandelmassa. 2 tips som ni inte får missa! Hela familjen mumsade och höll med om att de åt årets godaste semla.

Just kardemumma och mycket kardemumma är superviktigt för att få till goda semlor. Men minst lika viktigt är att göra ett stort hål för mandelmassan i semmelbullen. Jag lämnar i stort sett bara kanten, resten tar jag ut och blandar med riven mandelmassa och lite mjölk, innan jag sedan fyller semmelbullehålet med mandelmassablandningen, toppar med grädde, locket och lite florsocker.


Isak och Ida som inte tycker om mandelmassa (än) fyller hålet med vaniljsås och toppar se'n med grädde. Tidigare när Isak inte tålde mjölk skippade han grädden och hade bara en massa vaniljsås i (och på) bullen. Funkar det med.

Isak älskar mina semlor och det var tack vare honom som jag orkade baka semlor i söndags trots att jag var lite seg efter Stockholmsresan. Men vad gör man inte för att glädja sina barn?! Och med tanke på hur himla gott det var så är jag glad att jag bakade. Det går ju faktiskt väldigt snabbt och smidigt att baka några semmelbullar, när man inte behöver kavla eller fylla dem med något.

5 kommentarer:

  1. Nygräddade hembakta semlor går inte att slå! :) Vad har du för recept på semmelbullarna?

    Vill du lyfta smaken ytterligare ett snäpp gör du egen mandelmassa också. Jag rekommenderar 50 g mandlar blandat med 40 g socker och en halv droppe bittermandelolja. Det är lagom till tre semlor. Precis som du säger ska man gröpa ur semlorna så det i stort sätt bara är skalet kvar :)

    Var väldigt försiktig med bittermandeloljan. Jag skojar inte när jag säger att en droppe är för mycket. Försök att bara få en halv droppe :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är allergisk mot mandlar men mandelmassa går bra, förmodligen för att den har "tillagats" på något sätt. Men jag vågar mig inte på att äta egen mandelmassa där mandlarna bara har malts.

      Radera
    2. Jag hade för mig att du var allergisk, så jag blev förvånad när du skrev att du åt semlor. Men nu fick jag ju förklaringen :) Undrar vad de gör med mandelmassan egentligen... Eller kan det vara så att det räcker med "tillagningen" som blir när man skållar mandlarna?

      Hoppas någon av dina läsare vågar sig på att göra egen mandelmassa. Jag lovar att det blir mycket godare - speciellt om man hittar riktigt goda mandlar. Jag gillar de som de säljer på ÖoB, tycker de har en liten hint av bittermandel som jag verkligen gillar!

      Radera
  2. Ser väldigt goda ut! Tar gärna receptet på dessa om du vill lägga ut det! Trevlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu finns receptet på bloggen! https://mat-ro.blogspot.se/2018/02/mina-favoritsemlor.html

      Radera