tisdag 7 februari 2017

Kladdkaka med chokladbollstopping

Vi fortsätter med fler godsaker från min bakdag. Den här kakan där man blandar två chokladgodsaker till en o samma kaka hittade jag hos Sabinas Sweet and Simple, men jag ändrade proportionerna litegrann, men inspirationen kommer helt klart från henne. Jag hade nog aldrig kommit på denna roliga och goda kombination själv.


Kladdkaka med chokladbollstopping

Kladdkaka

300 g smör
6 ägg
6 dl socker
4,5 dl mjöl
1,8 dl kakao
2 msk vaniljsocker
2 msk bakpulver

Smält smöret och låt det svalna.
Vispa ihop ägg och socker.
Blanda i en annan skål mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao.
Rör ner mjölblandningen och det smälta smöret i äggsmeten.
Bred ut allt på en bakplåtspappersklädd långpanna och grädda i mitten av ugnen i 175 grader i 20-25 minuter.
Känn med en sticka, kakan ska vara kladdig.
Ställ in i kyl eller frys för att kyla ner den inför toppingen.

Chokladbollstopping

250 g smör
2,5 dl socker
2,5 msk vaniljsocker
8 msk kakao
8 dl havregryn
6 msk starkt kaffe
pärlsocker

Vispa ihop alla ingredienser utom pärlsocker med elvisp.
Bred ut chokladbollssmeten på den kalla kladdkakan.
Strö pärlsocker över.
Ställ kallt att stelna.

Alltså choklad är ju aldrig fel och självklart var ju det här hur gott som helst också. Kladdkaka och chokladbollar är ju alltid gott så det går ju inte att misslyckas.


Idag blev vi bjudna på köttsoppa med klimp hos mina föräldrar. Vardagslyx! Köttsoppa är så himla gott och klimp är ett måste i köttsoppa så självklart "fuskade" jag lite och åt klimp trots att det i stort sett bara är mjöl.

Efter att vi kom hem har jag haft en röjarrusch o plockat bort här hemma. Helt otroligt hur många grejer som kan ligga på fel plats. Men nu är nog det mesta på sin rätta plats. "Var sak på sin plats" är ett favorituttryck som tyvärr de övriga i familjen inte har förstått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar