lördag 3 februari 2024

Mascarpone-chokladmousse med hallon och cookies

Oj vad det har blåst i veckan. Jag är glad att jag hann hem med tåget innan värsta stormen drog in, för annars hade jag kanske blivit fast i Kiruna. Trots att vädret var bra i tisdags då jag åkte hem blev vi fyra timmar försenade. Fyra timmar!!! Det var spårfel, så de var tvungna skicka ut svetsare för att fixa rälsen. Lite småsegt, men det gick ändå rätt bra. Jag såg hockeymatch på mobilen, när Luleå hockey vann över Växjö, så tiden gick ändå rätt snabbt. Men jag var rejält tesugen när jag kom hem 😀

Jag är lite nervös inför kommande vecka för det verkar som att kylan är på väg tillbaka och tågen verkar ju inte klara kyla numera 😨

Snart är det fettisdag och vi frossar i semlor, men om ni är sugen på något annat än grädde och mandelmassa kan jag tipsa om chokladmousse. Jag testade en ny variant med mascarpone för några veckor sedan.


Chokladmousse med mascarpone

2 dl vispgrädde
0,75 dl kakao
2 msk florsocker
250 g mascarpone

Servering
chocolate chip cookies
färska hallon

Vispa grädden lätt fluffig med elvisp ihop med kakao och florsocker.
Tillsätt mascarpone.
Smaka av med mer florsocker om du vill ha krämen sötare.
Klicka eller spritsa i 8 glas. 
Ställ i kyl till servering.
Ta ut glasen ca 20 minuter före servering. 
Dekorera med smulade chocolate chip cookies och hallon precis vid servering. 

Det kan nog vara gott och fint med en gräddklick vid servering också.




Vad har ni för planer denna lördag?
Vi har en lugn helg framför oss, som så ofta nu när barnen är stora och inte ska skjutsas runt på olika aktiviteter. Vilken skillnad det är nu och för några år sedan. 

Det verkar vara härligt väder ute, så en promenad står på dagens agenda, liksom mat-handling och hockey på tv. Om jag hinner och orkar tänkte jag baka lite matbröd också. Skulle vara gott med nybakat hembakat bröd till min frukostmacka på tåget på måndagmorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar