tisdag 16 juli 2013

Stekta/grillade grönsaker - gott grilltillbehör

Trots det dåliga vädret - regn och alldeles för få grader på termometern för att få kallas sommar - grillade vi en köttbit till middag. Till det stekte jag (hade tänkt grilla) lite grönsaker. Det är så gott tillbehör till kött.
Stekta/grillade grönsaker - gott grilltillbehör
1 röd paprika
1 zucchini
1 röd lök
olivolja
örtsalt

Dela grönsakerna i mindre bitar.
Stek dem var för sig i lite olivolja, krydda med örtsalt. Stek dem inte för länge för det blir godaste om de behåller lite tuggmotstånd.
Blanda ihop och servera varma.

Anledningen till att man steker dem var för sig är att grönsaker har olika stektid och man vill ha alla lite krispiga för bästa resultat. Broccoli passar också bra till detta men eftersom det är några killar i familjen som inte tycker om broccoli serverar jag den på sidan om. Det finns många grönsaker som blir gott till detta så det är bara att variera hur mycket du vill med dina favoriter.


Usch jag kollade precis väderprognosen och det ser inte ut som det kommer bli nå sommar-väder på ett bra tag. Jag som ska ha kalas på fredag och som ni vet (efter allt tjat inför Idas kalas) vill jag duka för sommarkalas utomhus. Ser dock ut som att det blir ett inne-kalas och det hör faktiskt inte till vanligheterna när jag fyller år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar