lördag 27 juli 2013

Medelhavspaj

Så underbart att än en gång få vakna upp till strålande sol, även i dag lär det bli varmt. Men i dag ska jag tillbringa några timmar kring lunch i ishallen för nu är det avslutningsmatch för Isaks hockeyskola. Känns helt ok att få svalka sig lite. Sen står det inte så mycket på dagens program, man orkar ju inte så mycket mer i den här värmen än att sitta i skuggan och dricka vatten och lyssna på ljudbok. Men jag klagar inte, för det är väl det som är semester - att inte göra nå'.

Grönsakspajer är perfekt att ha på ett buffébord för det passar till det mesta. Den här vackra och goda pajen bjöd jag på min italienska buffé när jag fyllde år.
Medelhavspaj
Pajdeg
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
100 g smör
3-4 msk vatten
Fyllning
2 dl lagrad ost t ex Västerbottensost eller parmesanost, riven
3 st ägg
1 dl grädde
salt och nymald svartpeppar
1 st squash
1 st rödlök
4-5 st inlagda kronärtskockshjärtan
1 st paprika
10 st kalamataoliver
200 g körsbärstomater på kvist

Pajdeg
Kör mjöl och smör i matberedare till en grynig deg eller nyp ihop det förhand. 
Tillsätt vatten och kör till en smidig deg.
Tryck ut den i en pajform och låt den vila ca 30 minuter i kylskåpet. 
Nagga och förgrädda pajskalet i 225 grader ca 10–12 minuter tills det fått vacker färg. 
Sänk värmen till 200 grader.
Fyllning
Ansa grönsakerna och skär dem i lämpliga bitar. Tomaterna kan behållas hela och ska inte brynas.
Bryn grönsakerna i omgångar lätt i lite olivolja, salta och peppra.
Vispa ihop ägg och grädde, rör ner den rivna osten. Salta och peppra efter smak.
Häll ostblandningen i det förgräddade pajskalet, toppa med grönsakerna och oliverna.
Lägg tomaterna högst upp och grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader ca 20 minuter tills äggstanningen stelnat.
Strö över flingsalt och nymald svartpeppar och servera när pajen svalnat något.

Visst är det vackra färger?!
Den här pajen var riktigt god....och vacker med alla färger. Jag älskar kronärtskockor på pizza och det var minst lika gott på paj. När jag bryner squash/zucchini kryddar jag alltid med mitt goda örtsalt och det blir såå gott.

Tips! Gör pajen ikväll när det är svalare i köket, sen värmer du på den i morgon så har du en god lättlagad middag med minimal ansträngning i sommarvärmen.

Jag använder nästan alltid pajdeg med grahamsmjöl för jag tycker det är godast. Jag har skrivit ner recepten på några olika pajdegar, så om du vill prova nån annan så klickar du här så kommer du till en sammanställning av olika pajdegar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar