söndag 21 juli 2013

Jordgubbs- och chokladtårta

Nu är vintern här! Ja, inte riktigt än hoppas jag men Isak har gått på is i dag. Och hela nästa vecka kommer han tillbringa dagarna i ishallen, så nog får man lite vinterkänsla. Att solen inte riktigt vill visa sig gör ju inte saken bättre. Vi har ju tyvärr inte samma fin-väder som södra Sverige verkar ha. Men den som väntar på nå gott....väntar inte förgäves hoppas jag.

Här kommer receptet på en underbart god jordgubbstårta med kladdkakebotten som jag bjöd på när jag fyllde år i fredags.
Jordgubbs- och chokladtårta
4 st ägg
4 dl strösocker
200 g smör
150 g mörk choklad (70 %)
0,5 dl kakao
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 krm salt
Fyllning:
5 dl grädde
2,5 msk florsocker
1,5 liter jordgubbar

Vispa snabbt ihop ägg och socker.
Dela smöret i bitar. Bryt chokladen i mindre bitar. 
Smält smör och choklad i en 
skål över vattenbad eller i mikron.
Tillsätt chokladsmeten till äggsmeten.
Blanda kakao, vetemjöl, bakpulver och salt med 
i en separat bunke.
Sikta mjölblandningen genom en sil i smeten. Blanda med en slickepott.
Smörj en kakform med löstagbar kant (24 cm i diameter). Ströa med kakao och häll i smeten.
Baka mitt i ugnen i 175° ca 40 min. Provstick – kakan ska vara fast men ändå lite kladdig.

Låt kakan svalna och ställ 
i kylen. Det är viktigt att kakan 
är kall när man delar den (och 
om den går sönder lite är det inte 
hela världen…).
Dela kakan i 3 tårtbottnar. Vispa grädde och florsocker.
Ansa och snoppa jordgubbarna. Mosa ca 1 liter grovt. Vänd in moset i grädden.
Bred jordgubbsgrädde mellan tårtlagren och på toppen. Garnera med resterande jordgubbar.


En av de godaste tårtorna jag ätit! Men kladdkaka och jordgubbar kan ju inte bli fel, eller hur? Det här måste ni prova snarast. Dessutom tycker jag det är fint att inte täcka tårtan helt med grädde utan att den är öppen på sidorna. Lite ovanligt när det gäller tårta!

2 kommentarer:

  1. Hej! Ser att detta är ett väldigt gammalt inlägg. Men skulle vilja veta hur många tårtan räcker till/Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag brukar sällan skriva ut hur många det räcker till för det är så otroligt olika hur mycket folk äter och om man även bjuder på annat osv. Men nog räcker den till ganska många för det är ju samma storlek som en "vanlig" tårta och blir ganska mastig med choklad och mycket grädde.

      Radera