tisdag 9 juli 2013

Kronfågels Beer Can Chicken

Jag har varit med i en hemmaspotting anordnad av Spot and Tell där jag fick möjlighet att testa Kronfågels nyhet Beer Can Chicken. Det har väl inte undgått någon att en av våra sommar-kyckling-favoriter på grillen är att grilla en hel kyckling på ölburk. Jag brukar krydda min kyckling själv men i år har Kronfågel underlättat genom att ha en färdigkryddad kyckling som man sen ska trä på en halvfull/halvtom ölburk. De kanske har tjuvkikat på min blogg :)


Så här ska Kronfågels Beer Can Chicken tillagas:
Drick ur hälften av ölet ur burken. 
Fördela gärna kolen längs kanterna av grillen så att du inte bränner kycklingen med direkt grillning. 
Sätt en plåt/skål under gallret så att du samlar upp köttsaften eller ställ kycklingen i en plåt på grillen. 
Om du grillar med gasolgrill, tänd sektionerna på sidan om kycklingen. 
Sätt kycklingen på en ställning eller ställ den på en öppnad ölburk. Burken skall vara inuti kycklingen. 
Grilla i grillen med locket på ca 1–1,5 timmar. Kontrollera gärna med en stektermometer. Låret ska hålla en innertemperatur av 82 °C när kycklingen är klar.

Vi följde den anvisningen men la även till en del från mitt recept, bl.a. så fyllde vi ölburken med vitlök, chili och färska kryddor.


Båda varianterna ger en riktigt saftig och god kyckling med krispigt skinn, men mitt recept ger en kryddstarkare kyckling. Att köpa en färdigkryddad kyckling minimerar arbetsinsatsen och det vill vi väl alla ibland. Förmodligen kommer vi köpa en färdigkryddad kycklingen från Kronfågel någon mer gång för det är ju himla smidigt.


Jag har ju tjatat på er att ni måste prova detta, nu har t.o.m Kronfågel förstått hur gott det är och hjälpt er på traven så nu blir det kyckling på ölburk nästa gång ni grillar. Eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar