tisdag 23 juli 2013

Rabarberpaj med ingefära

Vet ni hur mycket köksgrejer jag har? Alldeles för mycket märker jag nu när jag försöker få lite ordning när jag sätter in allt i våra nya köksskåp och lådor. 2 elvispar, 4 spagettislevar, 8 slevar, 11 skärbrädor och så där fortsätter det med allt. Vem behöver f-y-r-a spagettislevar? Inte jag! Hur många skålar jag har vågar jag inte ens räkna och ändå känns det som att man alltid har fel storlekar när man ska ta fram en skål. Under mina föräldraledigheter med de två äldsta barnen var jag tokig i Tupperware. Gissa hur mycket plastgrejer jag har?

Jag skulle kanske ha en bloppis på köksgrejer nu när jag har massa kastruller jag måste göra mig av med också tack vare vår nya induktionshäll.

Än har vi gott om rabarber i trädgården så det märks inte när vi plockar in till lite paj.
Rabarberpaj med ingefära
500 gram rabarber i 2 cm-bitar
3 dl vetemjöl
2 dl havregryn
1,5 dl strösocker
1 krm salt
2 tsk malen ingefära
200 gram smör

Skölj och dela rabarbern och lägg den direkt i pajformen.
Sätt in rabarbern i ugnen i 200 grader och låt den stå där i ca 15 minuter.
Under tiden smälter du smöret i en ganska stor kastrull. 
Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smöret.
Häll av överflödig vätska från rabarbern och smula över degen så att den täcker.
Sätt in i ugnen igen och grädda i 200 grader ca 20 minuter.

Smulpajer kan man variera i de oändliga, beroende på ingredienser och kryddning. Här använde jag de vanligaste ingredienserna och kryddade med ingefära. Men kardemumma är nog godast ändå! Dessutom provade jag att först ha rabarbern i ugnen ett tag för att de ska bli mjuka. Har hört att det ska vara bra och gott, men jag vet inte om jag märkte nån skillnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar