lördag 20 juli 2013

Sommarsallad

Diskmaskinen har gått varm i dag (och igår) men nu börjar allt vara diskat och bortplockat. Men det gör mig inget att jag har mycket disk för det innebär att man har haft mycket gäster som man bjöd på mycket mat och/eller fika. Och sånt tycker jag om! Dagens middag är självklar - rester från igår! Perfekt med goda rester, vissa saker kan ju dessutom bli godare da'n efter.

mitt kalas hade jag en sallad med mycket gott i som dessutom var toppad med balsamvinäger. Ser ni den underbart fina skålen? Äntligen äger jag en stor ostronskål från Mateus. Jag älskar både formen och färgen.
Sommarsallad
80 g rucola
2 nektariner, klyftade
1 knippe rädisor, tunt skivade
250 g körsbärstomater, halverade
0,5 gurka, skivad
0,5 rödlök, tunt skivad 
2 msk olivolja
1 msk balsamvinäger
0,5 tsk örtsalt

Lägg rucola på ett stort fat.
Topa med grönsakerna och frukten.
Droppa olja och vinäger över och krydda med örtsalt.

Nektariner och rädisor är sommar för mig därför kallar jag den här salladen för sommarsallad. Både rädisorna och rödlöken skar jag på morgonen och sen fick de ligga i iskallt vatten för att behålla sin krispighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar