onsdag 10 juli 2013

Havrekakor med russin

Men var är solen som jag hade förväntat mig? Igårkväll var jag ut på en promenad och det var så skönt väder ute med ljumma vindar så jag var helt säker på att det skulle vara kanonväder idag. Men icke! Nu kommer det t.o.m. några droppar regn. Det blir till att cykla fort till jobbet. I dag är en spännande dag för efter lunch ska vi åka till Polisen och se om den gula cykel de har fått in är Isaks stulna. Håll tummarna för oss!

På Idas kalas bjöd vi på den här gamla favoriten.
Havrekakor med russin
125 g smör
3 dl havregryn
1,5 dl socker
1,5 dl russin
2 dl vetemjöl
1 tsk hjorthornssalt
3 msk vatten

Smält fettet i en kastrull och rör ner havregrynen i det heta fettet. 
Blanda sedan i de andra ingredienserna.
Klicka med två små skedar ut smeten glest på plåtar, smorda eller med bakplåtspapper. Ca 20 stycken ryms på en plåt. Kakorna flyter ut lite under gräddningen.
Grädda i mitten av ugnen i 175-200 grader 8-10 minuter. Lossa kakorna innan de kallnat.

Havrekakor är så gott, både med och utan russin. Den här gången var jag sugen på russin så då blev det den här varianten. De här kakorna, liksom de flesta småkakor, är äggfria och de är även enkla att göra mjölkfria genom att använda mjölkfritt margarin. Bli inte förskräckt när ni öppnar ugnsluckan för när man bakar med hjorthornssalt luktar det inte gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar