onsdag 31 juli 2013

Broccoligratäng lchf

Har precis kommit hem från ishallen där jag hämtade Isak från hans första isträning med laget...och i kväll har han fotbollsträning. Det blir lite mycket så här i början/slutet av de olika idrotts-säsongerna. Men så länge han tycker det är kul går det ju bra. Till helgen är det fotbollsturnering så då ber vi om bättre väder än det här regnrusket vi har just nu.

Det var svårt att komma på nån middagsmat igår som inte innebar grillning. Men till slut kom jag på att jag var sugen på en broccoligratäng. I dag vräker regnet ner så det blir inte grillat till middag i dag heller. Få se vad jag hittar på men det lutar åt fisk eller kanske soppa, med dagens höstväder skulle det nog passa med soppa.
Broccoligratäng lchf
200 g broccoli
salt
1 ägg
2 dl riven ost
1 dl crème fraiche
Peppar

Koka broccolin mjuk (använder du fryst gör du enligt instruktionerna på förpackningen). 

Låt broccolin sedan rinna av och lägg dem i en ugnsform. Salta broccolin, helst med örtsalt.
Blanda sedan samman övriga ingredienser i en bunke och häll blandningen över broccolin. 
Gratinera sedan i 225° tills osten fått en fin färg (10-15 minuter).

Broccoli är ju såå gott och jag äter det alldeles för sällan. Men nu ska det bli ändring på det! Olivia kom ihåg att påminna mig! Det är lätt att jag låter bli att göra broccoli eftersom det är två killar i det här huset som tror att de inte tycker om det. Vi åt stekt korv till gratängen för då var det enkelt att de övriga fick äta korv och makaroner. Jag tror det blir bättre med grädde än crème fraiche i gratängen men nu hade jag bara cf hemma så då fick det bli det.


Jag tror vi kör en hela-familjen-ska-hjälpas-åt-att-städa-hela-huset-dag idag när man ändå inte vill gå ut. Undra om barnen är lika positiva som jag till den idén :) De vill nog hellre att vi har en ligga-i-soffan-och-se-film-dag. Men hjälps vi åt hinner vi kanske båda sakerna.

2 kommentarer:

  1. Det är så gott med gratäng, speciellt med massor av god ost! Även blomkålsgratäng är en höjdare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får prova blomkålsgratäng nästa gång. Blomkålsmos är en storfavorit. Har du provat det?

      Radera