måndag 22 juli 2013

Blåbärstårta

Vilka sovmorgnar vi har haft mest hela sommaren. I dag var vi tvungna att stiga upp klockan åtta eftersom Isak skulle iväg på hockeyskola och det kändes som det var mitt i natten när klockan ringde. I vanliga fall brukar jag tycka att jag får sova lääänge om jag vaknar åtta.

Även idag vaknade vi upp till en blåsig dag men i dag skiner solen också så det finns hopp om lite värme. Bara nu vinden vill ge sig lite också. I dag står kolla-på-bänkskivor-och-hoar på agendan för nu börjar det verkligen bli dags att välja det, liksom kakel. Usch vad det är jobbigt med alla beslut....men det är självklart roligt också.

Det sägs att det är ett riktigt blåbärår i år med fullt av blåa bär i skogarna. Då passar det väl med en blåbärstårta.
Blåbärstårta
150 gram smör
2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk kardemumma
4 äggvitor
0,5 dl grädde
1 dl mjölk
Fyllning:
2,5 dl blåbär 
(1 tsk potatismjöl om du använder frysta blåbär)
Citrongrädde:
2 dl vispgrädde
1 dl citronkesella
2 tsk vaniljsocker
Blåbär (eller hallon)

Smält smöret och låt det svalna. 
Smörj och bröa en 24 cm form med löstagbar kant. 
Blanda mjöl, bakpulver, socker, vaniljsocker och kardemumma i en skål.
Rör, inte vispa, ihop äggvitorna, gräddmjölken och smöret.
Blanda därefter försiktigt ner mjölblandningen och häll hälften av smeten i formen.
Lägg över bären (som du har blandat med potatismjöl om du har frysta bär) och täck med resten av smeten.
Grädda mitt i ugnen i 175° ca 45 minuter tills kakan stannat och fått fin färg. 
Låt kakan kallna.
Vispa grädden, blanda ner kesella och vaniljsocker och bred ovanpå kakan.
Dekorera med bär inför servering.


Blåbärskakan innan garnering

Om det inte finns citronkesella kan du använda vanlig kesella och rivet skal från en 0,5 citron och 1 msk pressad citron. En god tårta som var enkel att göra, det krångliga var att veta när kakan var klar, eftersom det är blåbär i kakan så blir stickan aldrig torr. Perfekt att göra en sån här tårta när man har ont om plats i kylskåpet. Vanliga tårtor måste man ju montera ihop dagen före för att de ska bli goda men den här kan stå i rumstemperatur fram till servering då man lägger på grädden.

Jag var tvungen att läsa receptet (som jag hittat i Allt om mat) flera gånger för det var sånt konstigt tillvägagångssätt. Men det stämmer man ska göra på det här konstiga, men enkla, sättet. Perfekt om man inte har en elvisp.

När jag åt tårtan på min födelsedag tyckte jag inte den var så jättegod men det var nog för att jag samtidigt åt en av de godaste tårtor jag någonsin ätit, nämligen denna. När jag da'n efter endast åt av blåbärstårtan tyckte jag den var jättegod med den lite kladdiga kakan, syrliga grädden och alla blåbär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar