lördag 9 december 2017

Nattjäst grytbröd med linfrön

Det finns inte mycket som är godare än nybakat bröd, eller hur? Om man låter brödet jäsa under natten så kan man få nybakat redan till frukost. Igårkväll efter Idol-finalen och innan jag gick o la mig blandade jag snabbt ihop degen som sen fick jäsa i rumstemperatur hela natten för att sedan gräddas när jag hade stigit upp.


Nattjäst grytbröd med linfrön

12 g jäst (fjärdedels paket)
300 g vatten
0,5 msk salt
0,5 dl linfrö
6,5 dl vetemjöl special

Vispa ut jästen i vattnet i en bunke.
Rör ner salt, linfrö och mjöl.
Arbeta ihop till en jämn deg.
Plasta in bunken och låt jäsa i rumstemperatur, 8-10 timmar. (Över natten eller medan du är på jobbet).
Stoppa in en gjutjärnsgryta med lock i kall ugn och värm till 250 grader.
Mjöla bakbordet ordentligt.
Lossa degen med en slickepott från bunkens kanter och stjälp upp på bakbordet.
Strö över lite extra vetemjöl.
Ta grytan ur ugnen och ta av locket.
Lyft degen försiktigt med hjälp av degskrapor och skaka av så mycket mjöl som möjligt.
Släpp ner i den varma grytan. Tack vare att grytan är varm så fastnar inte degen.
Sätt på locket och grädda i 5 minuter i 250 grader.
Sänk värmen till 225 grader och grädda ytterligare 30 minuter.
Ta av locket och grädda i 20 minuter, tills brödet fått riktigt fin färg.
Låt brödet svalna på galler utan bakduk.

Det här måste ni prova! Det var jätteenkelt att blanda ihop på kvällen och jätteenkelt att baka ut (kan man ens kalla det för det?) och grädda. Sen har ni ett gott luftigt bröd med knaprig yta att njuta av. Tala om frukostlyx!

Degen har jäst hela natten och är luftig och fin.
Redo för ugnen. 
Titta vilket luftig och fint bröd men knaprig yta.
Mysfrukost på gång.

Nu har jag stökat/myst på i köket hela dan så nu är det nog dags att städa undan och provsmaka lite av allt jag har gjort. Vi ska på glöggmingel ikväll så jag har bl.a. gjort lite tilltugg och det är väl bäst att kolla om jag vågar bjuda på dem 😀

Vad gör ni denna lördag innan andra advent?

2 kommentarer:

  1. Har linfröna någon funktion i receptet annat än smak? De sväller ju och blir geléiga när man blötlägger dem. Är det viktigt för degen? Eller funkar det att byta ut mot till exempel solrosfrön?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att de har någon funktion. Prova du med solrosfrön :)

      Radera