söndag 7 april 2013

Lchf-tacopaj

God morgon! Klockan är strax efter sju och jag har redan varit vaken alldeles för länge trots att alla andra sover. Så irriterande! I dag är det sista dagen på barnens påsklov, men det är bara några veckor kvar till 1:a maj och en ny ledig dag och sen är det Kristi Himmelfärdsdag med några extra dagar ledigt och sen är det inte långt kvar till 6 juni och sommarlovet. Jag har en känsla av att den här våren kommer gå fort. Jag och Olivia har ju dessutom en Stockholmsresa inbokad en av de hela april-veckorna.

I fredags var det dags för en hederlig tacofredag till Isaks stora glädje, men som vanligt när vi äter tacos försöker jag göra ett taco-alternativ till mig. Det har blivit några sallder, pajer och gratänger genom åren.

Lchf-tacopaj
Pajskal:
2 msk smör
4 ägg
1 dl grädde

Fyllning:
400 gram köttfärs
tacokrydda, hemmagjord eller 1 påse köpt
0,5 dl vatten
halverade körsbärstomater eller skivade tomater
skivade lökringar
2 dl riven ost
1 dl grädde
0,5 dl crème fraiche

Smält smöret i pajformen i ugn på 225 grader.
Vispa ihop äggstanningen och grädda i ca 12 minuter, till torr yta med ordentligt färg.
Ta ut och låt vila.
Bryn färsen, tillsätt kryddor och vattnet och låt puttra tills vätskan kokat in.
Riv osten och blanda med grädde och crème fraiche.
Strö ut köttfärsröran på pajbotten och fördela tomat och lök på toppen.
Häll oströran överst och grädda i ca 15 min eller tills osten fått lite färg.



Jag åt pajen tillsammans med grönsaker, guacamole och stark salsa. Pajen i sig är väldigt mild i smaken så då var det gott med stark salsa. Nästa gång kryddar jag nog pajen lite till antingen med jalapeno eller lite salsa, men i övrigt var pajen jättegod och ett perfekt alternativ till mig som börjar bli liiiite less tacos. Den påminner om den här rätten som jag gjorde för ett bra tag sen.

Färdiggräddat "pajskal"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar