tisdag 27 december 2011

Snöbollar

Nu börjar jag bli lite less julmat och rester så jag har precis satt igång min crock-pot med hel kyckling som jag hoppas blir färdig lagom till middagen. Till lunch blir det dock julmatsrester, sill till de vuxna och köttbullar till barnen. Efter lunch ska jag äntligen gå ut på en promenad det var ett tag sedan sist och nu verkar det nästan ha slutat blåsa också.

I år provade vi en ny sorts julgodis, nämligen snöbollar som många pratar om.
De vita godisarna är snöbollar och de mörka är bountybollar.
Snöbollar
200 g vit choklad
2 dl kokos
1 msk citron
kokos till garnering

Smält chokladen på låg värme i en kastrull.
Tillsätt kokosflingor och citronsaft.
Ställ kastrullen åt sidan tills smeten är ljummen.
Forma små kulor av smeten, rulla i kokos och lägg på ett fat. Ställ in i kylen till bollarna har stelnat.

Det här gick inget bra för oss. Smeten gick inte att rulla för det kändes som det var mest kokos så jag tillsatte mycket mer vit choklad för att kunna rulla till bollar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar