torsdag 23 september 2010

Äppelkaka ägg- och mjölkfri

Nu har vi äntligen fått gjutet, både i källaren och nybyggnaden ute. Så skönt att äntligen ha ett golv att gå på. Först om två månader får vi lägga på det riktiga golvet på cementen men det är helt ok att börja gå på det redan nu. Så nu ska vi börja fixa till i källaren, först ska ytterväggen fixas sen ska alla väggar och tak målas. Därefter ska det läggas golv i två rum och sen kan vi flytta ner. Oj vilket stort hus vi kommer få då och sen när utbyggnaden är klar då kommer vårt hus kännas enormt i jämförelse med nu när vi bara bor på övervåningen.

På Olivias kalas bakade jag en mjölk- och äggfri äppelkaka av sockerkakstyp som blev så himla god. Eftersom jag vill baka äggfritt så ofta som möjligt så blir det oftast äppel-smulpaj jag gör, när det ska bakas med äpplen. Jag har saknat äppelkaka men nu äntligen har jag ett bra äggfritt recept.

Äppelkaka ägg- och mjölkfri
3 dl mjöl
1½ dl socker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 msk smält smör (mjölkfritt margarin)
1½ dl (havre)mjölk
Fyllning:
3 äpplen
0,5 dl socker
2 tsk kanel

Rör ihop alla ingredienser, smörj och bröa en springform, häll i smeten.
Skala och skiva äpplena. Stick när äppelskivorna i smeten. Det ska vara mycket äpplen.
Blanda ihop kanel och socker och strö ovanpå.
Grädda i ca 225° ca 25-30 min.

Den här kommer jag göra fler gånger. Man kunde verkligen inte tro att den var bakad utan ägg. Det ska vara riktigt mycket äpplen i den. Tänk på att smeten jäser upp under gräddning och då är det annars risk att det blir för lite äpplen och för mycket kaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar