söndag 9 oktober 2011

Blåbär- och cheesecakemuffins

Vi fortsätter städa och röja. Snart är Idas lekrum klart och jag ska visa bilder på det. Men först måste det komma hit någon stark person som hjälper Leif att bära skåp i trappen. Jag hatar att bära tunga otympliga saker i trappen. Snart ska vi även göra i ordning hennes sovhörna. Eftersom hon inte har haft något eget rum har hon haft sin säng i vårt sovrum men nu ska hon få en mysig sovhörna under trappen. Jag vill inte att hon sover i sitt nya rum eftersom det är på en annan våning än vårt sovrum. Hon kommer ofta till oss på natten och då vill jag inte att hon går i en mörk trapp.

I morse bakade jag och Ida muffins. Hon var så duktig att mäta, vispa och sätta en sked blåbär i varje form.
Blåbär- och cheesecakemuffins ca 12 stora muffins
125 g smör
1,5 dl socker
2 ägg
3,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 dl mjölk
2 dl blåbär
Cheesecakesmet:
200 g cream cheese
3 msk socker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
Strössel:
50 g mandelmassa
50 g smör
1,5 dl vetemjöl
2 msk socker

Vispa smör och socker mjukt och luftigt.
Tillsätt äggen ett i taget och vispa ordentligt mellan varje.
Blanda ihop vetemjöl och bakpulver, rör sedan ner det försiktigt tillsammans med mjölken till en jämn smet.
Ställ pappersformar i en muffinsplåt och fyll till ungefär hälften.
Lägg en sked blåbär i varje form. Rör om försiktigt.
Vispa samman alla ingredienserna till cheesecakesmeten och klicka ut över muffinsarna.
Knåda ihop alla ingredienserna till strösslet och smula det över cheesecakesmeten.
Grädda muffinsarna i 175 grader i cirka 25 minuter, tills de fått fin färg och provstickan är torr.

Ida sätter en sked blåbär i varje form.
Vi har en myssöndag så hon har inte ens hunnit/velat ta av sig nattlinnet.

Riktigt goda muffins som inte var de minsta torra, som jag annars tycker att muffins har en tendens att bli. Jag använde muffinsformar i kartong de håller formen bra utan att muffinsplåt behöver användas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar