tisdag 24 september 2019

Kött i ugn som klarar sig själv i en timme

För nån helg sedan var min bror uppe i Luleå och som vanligt då han är här vill jag bjuda på middag.  Den här gången var det dock lite tajt om tid för förberedelser så då fick jag se till att komma på någon lättfixad maträtt som gärna klarade sig själv i ugnen medan jag förberedde tillbehör, dukade och röjde i köket.

Då kom jag på kött i ugn, där man skär köttet i skivor och sedan tillagar i minst en timme i ugnen tillsammans med en god sås. Vi använde en bit älg-bog men där blev vissa bitar tyvärr lite sega och hade behövt lite mer tid i ugnen. Men vi hade även en bit nöt-fransyska som blev bra efter timmen i ugnen.


Kött i ugn som klarar sig själv i en timme

ca 1 kg kött, t ex fransyska
2 dl crème fraiche
2-3 dl grädde
1-2 tsk sambal oelek
2-3 msk soja

Skär köttet i cm-tjocka skivor och lägg/ställ det i en ugnsform.
Blanda ihop övriga ingredienserna och häll över köttet.
Ställ in i ugnen, 175° i minst 1 timme.



Jag serverade köttet med kokt potatis o broccoli, stekt vitkål o champinjoner och två olika sallader, en "vanlig" med lite smått o gott och en caprese (tomat, basilika och mozzarella).

Som vanligt dukar jag upp maten på bänken för att inte ta upp hela bordet med alla mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar