lördag 7 september 2019

Chili i Crock Pot

Igår åt vi en god chiligryta som hade fått stå och puttra i min Crock Pot under hela dagen. När jag smakade av den så kändes den riktigt stark men med tillbehör som t.ex. ananas och crème fraîche mildrades den ordentligt och den blev perfekt kryddad. Ida tyckte dock att den var i starkaste laget.


Chili i Crock Pot

Chili-kryddblandning

1 msk chiliflakes
1 tsk paprika
1 tsk spiskummin
1 tsk torkad oregano
1 tsk chilipeppar
1 tsk malen koriander
1 tsk salt
0,5 tsk kanel

Övrigt
1 kg högrev
25 g mörk choklad, i bitar
2 klyftor vitlök, pressad
400 gr krossade tomater
2 msk oxfond
ev vatten

Blanda ihop alla ingredienser till kryddblandningen.
Putsa köttet och skär i stora bitar. Tillsätt till grytan.
Strö kryddblandningen över köttet och rör om så att alla bitar får krydda på sig.
Tillsätt choklad, vitlök, tomater och fond.
Tillaga på låg temperatur i 8 timmar.
Dela köttbitarna med två trägafflar, rör om och servera med goda tillbehör.


Våra tillbehör den här gången

isbergssallad, färsk spenat
gurka, tomat
krossad ananas
limeklyftor
crème fraiche
tacosås
tacochips
mjuka tortillabröd


Egentligen blir det en för blöt chili för att använda mjuka tortillas, men övriga familjen tycker så mycket om det så det står ofta på bordet när vi äter chili, taco, pulled pork och liknande. Själv äter jag det som en chili-sallad.

Kött, kryddblandning och choklad

Än så länge skiner solen och det verkar bli en helt underbar lördag. Men prognosen säger att det ska bli mulet kring lunch och sedan börja regna ikväll, tyvärr. Så jag tror faktiskt att jag ska passa på att ta mig ut på en promenad nu på förmiddan.

Ikväll blir det att paketera älgkött för alldeles strax ska Leif i väg och stycka och lär komma hem med några bitar kött och lite köttfärs. Jag har inte riktigt hunnit tömma frysen på fjolårets kött men det är inte många bitar kvar och jag har en plan för när de ska ätas. Vi har ju några födelsedagar under hösten....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar