tisdag 10 september 2019

Mjukt och hårt fröbröd

Som jag redan har berättat så är det sockeravvänjning deluxe som gäller för mig. Nu är det slut på fika och goda mackor för ett tag framåt. Mitt bästa tips för att lyckas är att inte ha kakor i frysen och nu äntligen har vi tömt frysen från alla kakor som jag bakade till sommarens kalas. 

Ett annat bra tips för en mack-älskare som mig är att se till att ha gott lågkolhydrat-bröd hemma. Därför har jag idag bakat mina två favoriter när det kommer till lågkolhydrat-bröd, dels ett sprött fröknäcke och dels ett mjukt fröbröd som jag fryser in och tar fram bit för bit. 


Sprött fröknäcke

1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
0,5 dl hela linfrön
0,5 dl pumpakärnor
2 msk pofiber
1 msk fiberhusk
0,75 tsk salt
2,5 dl kokande vatten
0,5 dl rapsolja
Flingsalt att strö över

Blanda alla torra ingredienserna i en bunke. 
Koka upp vattnet. 
Häll vattnet och oljan över fröblandningen, rör om ordentligt.
Häll upp smeten på en plåt med bakplåtspapper.
Lägg ett annat bakplåtspapper på smeten och tryck ut tunt över hela plåten.
Ta bort bakplåtspappret.
Strö över lite flingsalt.
Grädda på 150 grader i 45 minuter. Ta ev. ut och skär i bitar. 
Låta dem sedan torka i ugnen på 50-75 grader nån timma eller två så blir de extra spröda.


Det här fröknäcket är så himla gott som snacks, mycket godare än chips. Sprött, salt och helt perfekt. Men se till att det får torka ordentligt så det inte är för mjukt.



Mjukt fröbröd

4 ägg
3 dl riven ost 
(Jag blandar västerbottensost och en mildare variant)
1,75 dl solrosfrön
1 dl pumpafrön
1,25 dl linfrön
1 dl sesamfrön
0,5 tsk salt
0,5 dl nyponskal

Blanda ihop alla ingredienser och bred ut på stor ugnsplåt. 
Fördela jämt med slickepott.
Grädda i 220-225 gr i 10-15 min.
Skär sedan i bitar.
Frys in och ta fram innan servering.


Det här mjuka fröbrödet har blivit en storfavorit för mig. Godast tycker jag att det blir när jag blandar en stark och en mild ost. Första gången hade jag bara Västerbottensost men då tog ostsmaken över. Men prova dig fram.

Det funkar även att rosta detta bröd, perfekt enligt mig som älskar rostade mackor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar