måndag 9 september 2019

Grahamsrutor i långpanna

Jag har ju glömt att ge er receptet på de lättbakade och supergoda grahamsrutorna som jag bakade när vi åt fisksoppa. Fast ni som har sökt har kanske redan hittat dem på bloggen för de finns faktiskt publicerade för flera år sedan. Men jag tycker det är dags att ge er receptet på nytt.


Grahamsrutor i långpanna

50 g jäst
5 dl ljummet vatten, 37 grader
25 g smör, rumsvarmt
1,5 tsk salt
2 msk honung eller sirap
250 g kesella lätt
2,5 dl grahamsmjöl
ca 12 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke och häll över vattnet. Rör om tills jästen löst sig.
Tillsätt smör, salt, honung, kesella och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig.
Jäs under bakduk ca 40 min.
Stjälp upp degen på bakplåtspapper i en långpanna.
Strö över lite grahamsmjöl och platta ut degen så att den täcker plåten.
Skär degen i rutor med en vass kniv.
Låt degen jäsa övertäckt ca 20 min.
Grädda i mitten av ugnen i 225 grader ca 15 min.
Låt brödet svalna på galler under bakduk.


Istället för kesella går det att använda t.ex. yoghurt eller fil, som jag använde nu senast för det var det jag hade hemma och bäst-före-datumet hade passerat.

På bilderna ser det ut som jag använt en liten långpanna. Men det har jag inte! Jag har bara tagit halva brödet och lagt på en skärbräda.


I dag har jag börjat med sockeravvänjning igen så nu blir det inga grahamsrutor för mig på ett tag. Så här i början är jag stenhård med att äta så lite kolhydrater som möjligt, så bröd med vetemjöl är definitivt uteslutet. Det har blivit alldeles för mycket av det goda i sommar och framför allt nu med Idas brutna ben. Vi har inte haft så mycket roligt för oss förutom att äta o fika 😀 Så nu tänker jag istället baka både mjukt och hårt fröbröd så jag har att mumsa på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar