torsdag 5 september 2019

Ost- och paprikafylld köttfärslimpa

Nu är det torsdag och helgen närmar sig med stormsteg. Härlig känsla. Det här kommer vara en feel-good-helg och jag börjar redan ikväll med kompisbesök, oj vad vi kommer prata om livet, jobbet och familjen. Kommer förmodligen även ha gäster imorgonkväll, bara jag kommer på vad jag ska bjuda på. Har ni tips på nå gott, fräscht och hyfsat lättlagat?

I övrigt har jag lovat Ida en myshelg, då det nog endast kommer vara hon och jag hemma stora delar av helgen.

Köttfärslimpa är en perfekt vardagsrätt, om man fyller den med nå smarrigt så blir den extra saftig och god. Det blir mycket mat med liten ansträngning. Det tar dock lite tid i ugnen så det är inget man lagar när man har bråttom iväg på aktiviteter.


Ost- och paprikafylld köttfärslimpa

1 kg köttfärs
100 g cream cheese
2 msk kalvfond
1,5 tsk salt
svartpeppar
Fyllning
125 gram färskost, chili o paprika
2 dl riven ost
0,5 paprika

Rör ihop köttfärs, ost, fond och kryddor.
Låt stå kallt i kylen medan du gör fyllningen (eller lite längre).
Rör ihop färskost och riven ost. Hacka paprikan.
Ta ca 3/4 av färssmeten och forma till en avlång limpa i en smord ugnsfast form.
Gör en urgröpning i mitten och placera ostfyllningen där och strö på paprikan.
Lägg på resten av färssmeten och släta till ytan.
Grädda i 175 grader i ca 1 timme.


Servera med kokt potatis, broccoli och brun-/gräddsås. Jag gör min sås på ett ungefär så här, jag ändrar proportionerna lite efter vad jag har hemma.

Brun-/Gräddsås

3 dl vispgrädde
2 dl crème fraiche
1,5 msk kalvfond
1 msk soja
salt och peppar

Blanda allt i en kastrull och koka upp. 
Låt puttra 5 min och smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar