lördag 28 september 2019

Mikrobröd lchf

Men alltså hur gott var inte det här?! Och så himla lättfixat!

Vilken kanonfrukost jag fick denna lördag, tack var Åse på 56kilo.se. Jag har sagt det förut men säger det igen - Hon är bästa inspirationen när man vill äta lågkolhydratkost. Utan Åse hade jag inte lyckats lika bra och ätit lika gott.

Inte illa att få avnjuta nybakat bröd till frukost, fixat på några få minuter. Bästa starten på dagen!


Mikrobröd lchf

1 ägg
1,5 msk mandelmjöl
1,5 msk pofiber
1 krm salt
0,75 tsk bakpulver
drygt 1 msk fil, eller annan "vätska" t.ex färskost, keso, yoghurt, olivolja

Vispa ihop ingredienserna med en gaffel och häll i mikrosäker smord form.
Mikra i 2 minuter på full effekt.
Ta ut (Var försiktig för formen är jättevarm). 
Låt svalna, stjälp upp och dela brödet i 2 eller 3 skivor.
Gott att rosta!


Jag rostade mitt bröd innan jag åt det och jag tror det blir godast för det luktade lite omelett när jag tog ut formen ur mikron. Men det smakade "vanligt" bröd när jag väl åt det efter att jag hade rostat det.

Jag delade mitt bröd i 2 delar, men det hade nog blivit bättre med 3 skivor för brödet blev ganska högt med formen jag använde.

Lägg alla ingredienser i en liten skål.
Rör ihop med gaffel.
Häll smeten i en liten mikrosäker form.
Före mikron.
Efter 2 minuter i mikron.
Fluffigt och fint bröd, eller hur?
Rostat och smarrigt!
Mikrobröd med pålägg och frukosten är klar på några få minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar