lördag 21 mars 2015

Soppkalas

Jag lovade er ju bilder från gårdagens kalas. Eftersom jag var så otroligt trött i gårkväll orkade jag inte göra ett kalasinlägg då, utan min plan var att göra det i morse efter frukost. Lördagar efter frukost brukar innebära blogginlägg, datorsurfande eller tv-tittande i soffan drickandes flera koppar te.

Men i morse satte jag igång att städa direkt efter frukost och efter det åkte jag till stan två gånger, först en snabb sväng med Isak och sen en lång sväng med Olivia. Efter en isvägspromenad hem hamnade vi  på fika hos grannarna, sen var det dags att sätta igång med midda'n (och äta), så nu först sitter jag ner vid datorn för första gången idag. Därav det sena blogginlägget.



I går lyckades jag för första gången på länge att sluta tidigt, en hel timme tidigare än ordinarie schemaslut. Skyndade mig hem, hastade förbi Blomsterlandet och sen iväg på kalas hos syrran. Eftersom hon är lika kvällstrött som jag så ville starta kalaset i tid innan vi somnar :) och vi lyckades vara där innan fem. Bra jobbat!

Kvällen började vi i deras nya härliga uterum med en av de godaste Prosecco som finns. Bra sätt att avsluta en hektisk arbetsvecka!

Till middag bjöds vi på en god och stark linssoppa som jag har tiggt till mig receptet på. Soppan serverades med olika tillbehör i småskålar och nybakat bröd. Det fanns även en korvsoppa som gick åt i ett rasande tempo men linssoppan var alldeles för god för att överge.

En stor skål med linssoppa
Flera skålar med tillbehör
Egenfixad god sopptallrik

Efterrätten hade jag med mig. Perfekt när födelsedagsbarnet ber om mat-, bak- eller efterrättshjälp i present. Eftersom tiden är en bristvara för mig numera (som jag tjatar om hela tiden) var jag tvungen att göra en snabbfixad efterrätt. Jag hade stora planer på en moussetårta i flera lager, men det får bli en annan gång.

Det finns inte många efterrätter som är mer snabbfixade än pannacotta. Så på torsdagkväll gjorde en omgång vaniljpannacotta och en omgång chokladpannacotta. Sen tog jag med mig en burk med blåbär också. Snabbt och gott!

2 kommentarer:

  1. Ååå kan man få receptet på den linssoppan kanske, och vad är det för tillbehör? Såg fantastiskt gott ut! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska påminna syrran om att jag måste få receptet. Tillbehören var grön o röd paprika, körsbärstomater, majs, räkor, ölkorv, crème fraiche och fetaost. Den var riktigt god!

      Radera