söndag 1 mars 2015

Kräftbakelse

Till gårdagens Melodifestival njöt jag av en snabbfixad kräftbakelse. Jag gjorde en kräftröra som jag sen använde i alla lager. Till skillnad mot för smörgåstårta där man brukar ha olika fyllningar i de olika lagren. Sen garnerade jag med lite olika godsaker bl.a löjrom.


Kräftbakelse
3 skivor rostbröd
Kräftfyllning
3 msk philadelphiaost
0,75 dl crème fraiche
dill
chilipeppar
salt
kräftstjärtar
Garnering
1 msk philadelphiaost
2 msk crème fraiche
ägg
löjrom
gurka
körsbärstomater
vindruvor

Kräftfyllning
Rör ihop ost och crème fraiche.
Tillsätt kryddorna och smaka av.
Dela kräftstjärtarna, jag tycker det är enklast att klippa dem. Blanda ner dem i röran.

Ta bort kanterna på brödskivorna.
Bred en tredje del av fyllningen på en brödskiva.
Lägg på nästa brödskiva och bred på fyllning även på den.
Lägg på sista brödskivan och bred på fyllning även på den.
Garnering
Blanda ihop ost och crème fraiche till garneringen.
Bred det runt brödstapeln.
Garnera med valfria tillbehör jag valde kokta ägg, vindruvor, körsbärstomater, gurka och löjrom.

För att den ska bli extra god ska man egentligen göra den en dag i förväg, men det hade jag inte tid till igår. Den hann bara vila en timme i kylskåpet innan det var dags att äta, men den var helt ok ändå. Men ännu godare i dag då jag åt resterna eftersom jag inte orkade hela igår.

Vindruvor är så gott till detta och ett måste på smörgåstårtor. Ägg och löjrom är också gott till kräftor så då valde jag att garnera även med det. Krossade ostbågar brukar bli gott och vackert att garnera kanterna med men nu hade jag tyvärr inte det hemma.

Gör en god kräftfyllning
Kantskär tre brödskivor
Bred en tredjedel av fyllningen på första brödskivan.
Fortsätt varva kräftfyllning och brödskivor
Bred kräftfyllning överst och ost- och crème fraiche-fyllning runt om.
Garnera med godsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar